דבר העורך

האנרכיה שולטת במזרח התיכון

יובל בוסתן, אלון לוין


4 שנים לאחר שהפך האתר לירחון בתחום יחסים בינלאומיים, הוא זוכה החודש למתיחת פנים. גולת הכותרת היא קיבוצם של כל התכנים שפורסמו מאז הפך האתר לירחון, תחת מדורים. אנו מאמינים כי שינוי זה ישווה לאתר מראה של מאגר מידע, שיאפשר לחוקרים, לסטונדטים ולגולשים חובבי התחום, להתעמק בתחום המעניין אותם תוך התחקות אחר הרצף הכרונולוגי.

ולשאר ענייני היום – רעידת האדמה הפוליטית שפקדה את המזרח התיכון נותנת את אותותיה. שורה של שסעים וקרעים כבר אירעו במדינות השונות, הן בהנהגה והן בקרב העם. האנרכיה הנובעת ממצב הביניים, זולגת גם לישראל – אחיזת החמאס נחלשת עם הירידה בתרומות ובסיוע מצדם של הגורמים השונים, מה שמאפשר לג’יאהד האסלאמי להתחזק ולייצר פיגועים; במקביל, סיני הפך לגן עדן למחבלים מכל העולם, הנהנים לכאורה ממטרייה מצרית, מחופש פעולה ומקרבה לישראל השנואה עליהם.

הפיגועים הללו החלישו את עוצמת המחאה החברתית שסחפה את ישראל ביולי-אוגוסט, והעמידו אותה בפרספקטיבה. אותה מחאה נחלקה לשלוש – מחאה פוליטית נכגד ממשלת נתניהו והמדיניות הכלכלית שלה; מחאה של מגזרים מקצועיים כגון הרופאים, שביקשו לשפר את תנאיהם; ומחאת צרכנים שהובילה להורדת מחירים, בהתחלה מגביע הקוטג’ ולאחר מכן ממוצרים רבים אחרים. בשבועות הקרובים יהיה מעניין לראות כיצד תימשך המחאה במציאות הביטחונית החדשה.

20 שנה לנפילת ברה”מ הן הזדמנות לחזור לאירועים שהסעירו את העולם ב-1991, דרך עיניו של מי שעמד במרכז האירועים, מיכאיל גורבצ’וב. גורבצ’וב הבין אז היטב כי השיטה הקומוניסטית פשטה את הרגל ועל כן ישנה חובה לייצר מדיניות כלכלית ומדינית חדשה. בפועל, גם שנות ה-90 ברוסיה היו קשות מאוד מבחינה כלכלית, ורק לאחר עליית פוטין לשלטון התאוששה רוסיה. במבט לאחור, הוא משוכנע כי אם שגה, היה זה בזמן שלקח לו לפעול התנתקות מהקומוניזם.

מדינה שלא ויתרה על הקומוניזם עד כה היא צפון קוריאה, המחפשת אחר מקורות חדשים למט”ח קשה. עיסקה להנחת צינור גז מרוסיה לדרום קוריאה שיעבור בשטח הצפון קוריאני עשויה להעניק לצפון קוריאנים מאות מיליוני דולרים בשנה וכן מקור חדש לעוצמה פוליטית. קים ג’ונג איל נמצא כבר בסוף ימיו ובנו קים ג’ונג און צובר עוצמה וניסיון פוליטי, לקראת כניסתו לתפקיד במקום אביו, עניין שיכול להתרחש בכל רגע.

קריאה נעימה.


מאמרים נוספים